PROGRAMUL NAŢIONAL DE CONSTRUCŢII DE INTERES PUBLIC SAU SOCIAL derulat prin intermediul Companiei Naţionale de Investiţii C.N.I. - S.A.
Obiective de investitii finalizate - decembrie 2018
Cadrul legislativ
ORDONANÅ¢A GUVERNULUI nr. 25/2001 privind înfiinÅ£area Companiei NaÅ£ionale de InvestiÅ£ii C.N.I. - S.A., cu modificările È™i completările ulterioare
Prezentarea generală a programului
Compania NaÅ£ională de InvestiÅ£ii CNI S.A. este persoană juridică română, care se organizează ÅŸi funcÅ£ionează ca societate comercială pe acÅ£iuni potrivit OrdonanÅ£ei Guvernului nr. 25/2001 privind înfiinÅ£area Companiei NaÅ£ionale de InvestiÅ£ii, aprobată cu modificări ÅŸi completări prin Legea nr. 117/2002 cu modificările ÅŸi completările ulterioare, a actului constitutiv propriu ÅŸi a Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
CNI S.A. are ca principal obiect de activitate executarea programelor de interes public sau social în domeniul construcÅ£iilor, aprobate de către Ministerul Dezvoltării Regionale È™i AdministraÅ£iei Publice.
Prin Programul NaÈ›ional de ConstrucÈ›ii de Interes Public sau Social, reglementat de Anexa 3 a OrdonanÈ›ei Guvernului nr 25/200, cu modificările È™i completările ulterioare, se urmăreÈ™te realizarea de investiÈ›ii menite să asigure dezvoltarea economică È™i socială a țării prin crearea de noi locuri de muncă, dezvoltarea economiei pe plan local È™i îmbunătățirea condiÈ›iilor de viață a cetățenilor.
În implementarea obiectivelor de investiÈ›ii se au în vedere solicitările primite de la autoritățile publice locale È™i de la alÈ›i potenÈ›iali beneficiari în vederea corelării acestor investiÈ›ii cu necesitățile din teritoriu.
Principalele domenii în care CNI S.A. implementează investiÈ›ii:
- Sport de masă sau de performanță (subprogramele săli de sport, bazine de înot È™i complexuri sportive, patinoare)
- Cultură È™i învățământ (subprogramele aÈ™ezăminte culturale, instituÈ›ii de învățământ superior de stat, săli de cinema)
- Social (subprogramele unități sanitare în mediul urban, lucrări în primă urgență)
- JustiÈ›ie (obiectivele realizate în baza celor două memorandumuri încheiate între Ministerul Dezvoltării Regionale È™i AdministraÈ›iei Publice, Ministerul Public È™i Ministerul JustiÈ›iei, respectiv Serviciul Român de InformaÈ›ii)
Finanțarea programului
Sursele de finanţare pentru realizarea de către C.N.I. a Programului naţional de construcţii de interes public sau social se pot constitui din:
- bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale ÅŸi AdministraÅ£iei Publice, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaÅ£ie;
- bugetul local al unităţilor administrativ-teritoriale beneficiare;
- fonduri rambursabile contractate sau garantate în condiÅ£iile OrdonanÅ£ei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări ÅŸi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare;
- veniturile proprii ale beneficiarilor instituţii publice finanţate integral din venituri proprii;
- venituri proprii constituite potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcÅ£ii, cu modificările ulterioare;
- donaÅ£ii ÅŸi sponsorizări ale persoanelor fizice sau juridice, române sau străine;
- alte surse legal constituite.
Pentru Subprogramul Lucrări în primă urgenţă finanÅ£area se realizează din venituri proprii ale Ministerului Dezvoltării Regionale ÅŸi AdministraÅ£iei Publice, constituite potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcÅ£ii, cu modificările ulterioare, de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaÅ£ie în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale ÅŸi AdministraÅ£iei Publice, precum ÅŸi din alte surse de finanÅ£are legal constituite.
În anul 2015, bugetul alocat de către MDRAP pentru programele C.N.I. este de 695,75 milioane lei.
Beneficiarii programului
Beneficiarii programului sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, precum ÅŸi autorităţile administraÅ£iei publice locale ÅŸi alte instituÅ£ii publice, inclusiv persoane fizice ÅŸi juridice, în cazul Subprogramului Lucrări în primă urgenţă.
Documente necesare înscrierii în program.
Prezentarea subprogramelor
Subprogramul Săli de sport
Scopul programului este construirea de noi săli de sport pe lângă instituÅ£iile de învăţământ de toate gradele, la orase ÅŸi la sate, în vederea asigurării cadrului de desfăşurare a activităţilor sportive în conditii optime de confort ÅŸi siguranţă.
În cadrul acestui program există obiective care se realizează pe baza proiectelor pilot dar nu numai precum È™i obiective care vizează reabilitarea È™i modernizarea sălilor de sport deja existente pe raza localităților respective. Proiectele pilot la acest moment se referă la 3 tipuri de săli de sport:
- sală de educaţie fizică
- săli de sport şcolare cu o capacitate de 100 de locuri pentru spectatori
- săli de sport cu o capacitate de 180 de locuri pentru spectatori
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.

Sală Polivalentă Craiova
Subprogramul Complexuri sportive
Prin acest program se urmăreÅŸte construirea de noi complexuri sportive, finalizarea structurilor începute precum ÅŸi reabilitarea celor existente cu rol în asigurarea infrastruturii necesare organizării de competiÈ›ii sportive de amploare (cupe È™i campionate europene, evenimente FIFA etc.), competiÈ›ii È™i evenimente care ar aduce un plus de valoare țării noastre atât din punct de vedere economic cât È™i turistic.
Tot prin cadrul acestui subprogram urmează a fi realizate arenele sportive necesare derulării la București a Euro 2020.
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.
Subprogramul Bazine de înot
Obiectivul programului este construcÅ£ia de bazine de înot, finalizarea structurilor începute ÅŸi rebilitarea bazinelor de înot existente în vederea dezvoltării infrastructurii sportive de acest gen care să permită dezvoltarea acestei discipline sportive la nivel naÈ›ional. Este cunoscut faptul că la momentul actual există situaÈ›ii în care din lipsa unei infrastructuri adecvate exista sportivi de perfoarmnță care se antrenează fie în piscine private de dimensiuni reduse fie pe saltele, aÈ™a cum este cazul disciplinei de sărituri.
În cadrul subprogramului sunt promovate 3 tipuri de bazine tip bazine olimpice, bazine de polo sau bazine didactic-ÅŸcolare (dedicate în special uzului didactic la nivel local, pe langă unitățile de învățământ) dar È™i reabilitarea È™i modernizarea de bazine de înot deja existente sau construcÈ›ia de complexuri olimpice de nataÈ›ie cum este cazul celui de la Otopeni, jud. Ilfov.
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.

Bazin de înot Steaua
Subprogramul Patinoare artificiale
Obiectivul programului este construirea de patinoare artificiale noi, finalizarea structurilor începute ÅŸi reabilitarea patinoarelor artificiale existente. În cadrul acestui subprogram pot fi promovate patinoare artificiale pentru competiÅ£ii internaÅ£ionale, cu caracter multifuncÅ£ional , patinoare artificiale pentru competiÅ£ii interne/internaÅ£ionale sau patinoare artificiale didactic-scolare ÅŸi de agrement. De asemenea se pot reabilita stucturi deja existente.
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.
Subprogramul Aşezăminte culturale
Scopul programului este creÅŸterea calităţii vieÅ£ii culturale în mediul mic urban prin extinderea ÅŸi susÅ£inerea infrastructurii culturale existente ÅŸi prin diversificarea ofertei culturale. De asemenea se urmăreÅŸte întărirea rolului aÅŸezămintelor culturale ÅŸi transformarea acestora în centre comunitare de acces la informaÅ£ie ÅŸi cultură ÅŸi de coeziune socială, diversificarea ofertei culturale, creÅŸterea gradului de acces ÅŸi de participare a populaÅ£iei rurale la viaÅ£a culturală.
În cadrul acestui program se reabilitează, modernizează È™i dotează centre culturale existente la nivelul autorităților locale atât din mediul rural cât È™i din mediul urban. Totodată se realizează È™i construcÈ›ii noi menite să deservească comunitățile locale ca loc de desfășurare a manifestărilor artistice culturale la nivel local (exemple fiind centrele multifuncÈ›ionale pentru tineri aflate în acest moment în implementare).
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.
Subprogramul Unităţi sanitare din mediul urban
Scopul programului este sprijinirea sistemului sanitar românesc prin modernizarea È™i reabilitarea unităților sanitare existente în mediul urban, fapt ce ar conduce la crearea de noi locuri de muncă precum È™i favorizarea păstrării medicilor în È›ară. De asemenea, se are în vedere îmbunătățirea condiÈ›iilor de spitalizare, în special în provincie, în spitalele judeÈ›ene asigurând accesul pacienÈ›ilor în unități sanitare care să respecte normele de igienă È™i să fie conforme standardelor.
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.

Spital Abrud
Subprogramul Lucrări în primă urgenţă
Programul are ca scop executarea de lucrări în scopul prevenirii È™i atenuării efectelor riscurilor naturale cauzate de cutremure de pământ, inundaÈ›ii, alunecări de teren, tasări È™i/sau prăbuÈ™iri de teren.
Principalele lucrări executate în cadrul acestui subprogram vizează reabilitarea infrastructurii rutiere (drumuri, podeÈ›e etc.) în special în cazul obiectivelor afectate de fenomene meteorologice deosebite precum inundaÈ›iile dar È™i consolidarea unor clădiri sau obeictive de importanță afectate de cutremure sau alunecări de teren (amintim aici biserci, unități de învățământ, diguri, ziduri de sprijin etc.).
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale, inclusiv persoane fizice ÅŸi juridice.
Subprogramul InstituÅ£ii de învăţământ superior de stat
În cadrul acestui subprogram se consolidează, reabilitează sau modernizează sedii ale unor instituÈ›ii de învățământ superior de stat sau se construiesc obiective care să deservească unități de învățământ superior de stat cu scopul susÈ›inerii sistemului educaÈ›ional. Tot prin cadrul acestui subprogram se realizează È™i cămine studenÈ›eÈ™ti în peste 30 de centre universitare, având în vedere lipsa de spaÈ›ii de cazare destinate studenÈ›ilor în cadrul campusurilor studenÈ›eÈ™ti.
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.
Subprogramul Săli de cinema
În cadrul acestui subprogram se realizează reabilitarea È™i modernizarea sălilor de cinema cu scopul revitalizării acestora, creând astfel posibilitatea accesului la cultură în mod facil, în special în oraÈ™e în care posibilitățile de petrecere a timpului liber sunt reduse. Astfel se vor creea alternative de petrecere a timpului liber în special pentru tineri.
Beneficiarii investiÈ›iilor sunt statul, prin autorităţile administraÅ£iei publice centrale, autorităţile administraÅ£iei publice locale, precum ÅŸi alte instituÅ£ii publice ÅŸi instituÅ£ii de interes public ÅŸi persoane juridice recunoscute ca fiind de utilitate publică în condiÅ£iile legii, precum ÅŸi alte entităţi ce funcÅ£ionează în baza unor legi speciale.
Subprogramul Blocuri zone defavorizate
Programul urmăreÅŸte reabilitarea construcÅ£iilor cu destinaÅ£ia de locuinÅ£e, multietajate, aflate în proprietatea persoanelor fizice/juridice ÅŸi care prezintă degradări grave la sistemul structural ÅŸi deficienÅ£e majore la sistemul termo/hidroizolare.
Beneficiarii acestui program pot fi persoanele fizice sau juridice, care deÅ£in în proprietate blocuri de locuinÅ£e multietajate amplasate în localităţi din zone defavorizate, care prezintă degradări grave la sistemul structural ÅŸi deficienÅ£e majore la sistemul de termo/hidroizolare.
Alte obiective
De asemenea, în cadrul Programului NaÈ›ional de ConstrucÈ›ii de Interes Public se pot realiza È™i alte tipuri de obiective, care nu se încadrează în vreunul din subprogramele enumerate anterior.
Aceste obiective se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării regional È™i administraÈ›iei publice, în condiÈ›iile legii. Astfel, în această categorie se încadrează obiectivele de inevestiÈ›ii realizate în baza celor două memorandumuri încheiate între Ministerul Dezvoltării Regionale È™i AdministraÈ›iei Publice, Ministerul Public È™i Ministerul JustiÈ›iei, respectiv Serviciul Român de InformaÈ›ii È™i care se referă la îmbunătățirea infrastructurii sediilor instanÈ›elor în scopul creării condiÈ›iilor optime de desfășurare a actului de justiÈ›ie atât pentru cetățeni cât È™i pentru personalul instanÈ›elor.
Acestea sunt realizate în cadrul a 4 programe după cum urmează:
- Programul NaÈ›ional de consolidare a infrastructurii instanÈ›elor de judecată aflate în municipiile reÈ™edință de judeÈ›
- Cartierul pentru Justiție
- Programul NaÈ›ional de consolidare a infrastructurii sediilor de parchete aflate în municipiile reÈ™edință de judeÈ›
- Programul de investiÈ›ii privind modernizarea infrastructurii imobiliare a Serviciului Român de InformaÈ›ii
De asemenea, tot în categoria alte tipuri de obiective realizate de către CNI se încadreză È™i lucrări precum construirea de sedii sociale destinate îngrijirii persoanelor cu handicap sau persoanelor vârstnice sprijinind astfel strategiile de asistență socială la nivel local, construirea de campusuri È™colare, reabilitarea pieÈ›elor agro-alimentare, reabilitarea obiectivelor de patrimoniu cum este cazul Cazinoului din ConstanÈ›a.
Pentru mai multe detalii legate de înscrierea în cadrul programelor derulate de CNI, informaÈ›ii suplimentare se regăsesc în ghidul de depunere precum È™i modelul de solicitare pentru înscrierea în program. InformaÈ›ii suplimentare legate de derularea programelor implementate de CNI se pot obÈ›ine de pe site-ul CNI, www.cni.com.ro, de unde se pot descărca de asemenea atât ghidul de depunere cât È™i modelul de solicitare.
Informaţii suplimentare:
Pentru mai multe informații privind Programul naţional de construcţii de interes public sau social puteți accesa www.cni.ro.
Actualizat Joi, 6 Decembrie 2018